| 

olieboutje TD5 DII
(1 bezoeker) (1) Gast
Techniek
Ga naar onderkantPagina: 123
ONDERWERP: olieboutje TD5 DII
olieboutje TD5 DII 1 Jaar, 11 maanden geleden  
Een nieuw bericht is het eigenlijk niet, maar toch wilde ik graag weten hoe het nu precies zit.
Er is blijkbaar al veel over geschreven maar ik kan het niet zo snel terugvinden.
Zelf rij ik een DII TD5 en hier zit blijkbaar een wereldberoemd boutje in met een eigen mening.

Hoe kan ik controleren of daar bij mijn motor al eens naar gekekenen is?
En natuurlijk, hoe zorg ik dat ik niet de 'pech' krijg die anderen al wel hebben gehad?

Toine
TMW
-
Online Status: OFFLINEView Profile: TMW
De Administrator heeft publieke schrijftoegang geblokkeerd.

Re:olieboutje TD5 DII 1 Jaar, 11 maanden geleden  
TMW schrijft:
Een nieuw bericht is het eigenlijk niet, maar toch wilde ik graag weten hoe het nu precies zit.
Er is blijkbaar al veel over geschreven maar ik kan het niet zo snel terugvinden.
Zelf rij ik een DII TD5 en hier zit blijkbaar een wereldberoemd boutje in met een eigen mening.

Hoe kan ik controleren of daar bij mijn motor al eens naar gekekenen is?
En natuurlijk, hoe zorg ik dat ik niet de 'pech' krijg die anderen al wel hebben gehad?

Toine

Tenzij het ergens opgeschreven is dat het boutje gecontroleerd is kun je het niet weten. Je kan natuurlijk het geld ervoor uit trekken om bij je garage het boutje te laten inspecteren. Dan weet je zeker of er iets aan de hand is/was.

Mocht het boutje los zitten bij inspectie dan wordt het alsnog vast gezet zoals ooit de bedoeling was.

Overigens is het boutjes probleem voornamelijk van toepassing op Td5's van voor 2002 volgens Land Rover zelf.

Hoi Toine,

Ik weet niet of je zelf sleutelt want dan is dit een goede handleiding voor het vervangen van het boutje. Ik weet ook niet of men er bij mijn TD5 ooit al eens naar gekeken heeft maar ik heb me voorgenomen om bij de komende servicebeurt ook het boutje te vervangen. Better be safe...
RikH
Chiptuning zware dieselmotoren
Online Status: OFFLINEView Profile: RikH
Discovery series II Td5 MY 2000

“Doe nooit iets dat indruist tegen uw geweten, zelfs als de staat het verlangt.”
- Albert Einstein

Ik heb er naar laten kijken, na alle verhalen die ik er over las. Ik weet dat er een groot topic in het archief zit, gestart door "Pa Niek". De inhoud daarvan zegt genoeg en na die controle rij ik een stuk rustiger.

Overigens blijkt in de praktijk de grens voor/na 2002 niet helemaal zaligmakend: er zijn ook exemplaren van na 2002, dan wel motoren die in wagens van na 2002 zijn gebouwd, die hierdoor stuk zijn gegaan. Zelf heb ik sinds kort een bovenblok van een Td5 uit 2006, nadat het onderblok van die motor in elkaar was gelopen. Of dat ook door het boutje kwam, weet ik trouwens niet 100% zeker.

Persoonlijk zou ik het boutje controleren en borgen met Locktite. Maar er zijn er ook zat die zeggen: "Als hij nu al 300k gelopen heeft, zal hij wel niet meer los komen". En daar is ook wat voor te zeggen.
Michiel Tom
Zelfstandig railprofessional
Shuntingyard.com
Online Status: OFFLINEView Profile: Michiel Tom
Website: www.shuntingyard.comLocatie: Lelystad
In the beginning there was nothing... which exploded.

Michiel | Discovery II Series TD5 ES 2000

www.shuntingyard.com
www.linkedin.com/in/michieltom

lekker zelf doen, is een paar uurtjes werk en kan gewoon op de oprit, combineren met een beurtje en klaar is kees.

luc
Luc.B
Audio visueel technicus, freelance projectleider/voorbereider
Online Status: OFFLINEView Profile: Luc.B
Website: www.finaldrive.nlLocatie: Berg en Terblijt
Vriendelijke groet
Luc
www.finaldrive.nl

Michiel Tom schrijft:
Maar er zijn er ook zat die zeggen: "Als hij nu al 300k gelopen heeft, zal hij wel niet meer los komen". En daar is ook wat voor te zeggen.

De kans lijkt me dan wel aanmerkelijk kleiner. Maar niet veel Td5's zijn al over de 300K gegaan.

Ga naar bovenkantPagina: 123