Tja, uit m'n dak ben ik niet gegaan, 't was uit het raam.
Een verijsde weg, gekken voor me die remden, dat ging nog goed met de ABS, jammergenoeg reed er ook een splinternieuw Peugeotje achter mij die nog harder reed en dus nog harder moest remmen. Hij kwam te kort -- ik zag m nog aankomen in de spiegel, te laat om nog weer ruimte te maken -- boem links achter, dat viel nog mee zo leek het. Echter, er ontstond een biljartbal-effect: ik eerst om mijn as (de verticale), inmiddels voorwielen met grip in de berm, en toen de achterwielen mij inmiddels hadden ingehaald en dus ook in de berm kwamen kwam er een spin-effect om de lengte-as bij.
Een geluk bij een ongeluk: de luwe berm en greppel daarnaast waren redelijk dik ingesneeuwd, dus eerst nog 2 meter zacht schuiven maar uiteindelijk dus de greppen en de auto half op het dak. Zelf ben ik er dus erg goed vanaf gekomen, dat het in NO-Frankrijk was was iets lastiger, maar gelukkig is mijn talenkennis hier toereikend. De LandRover echter .... ik weet het nog niet. Terug op vaste bodem gingen alle drie de deuren open ... en ook weer dicht als vanouds, dus dat geeft hoop. Verder natuurlijk een klap links-achter maar dat lijkt eigenlijk alleen de hoek geweest, de uitklaptree deed het ook nog. De lokale garagist en ook de verzekering namen het "total-loss" woord al in de mond. (Lastig is dat de depanneur/garagist op bijna 100 km van mijn huidige verblijfplaats is, dus de schade nadat de auto weer terug op zijn wielen stond heb ik alleen bij duisternis nog kunnen "zien".)
Nu dus hopen dat het met een nieuw (2e hands) dak, nieuw voorraam+ruit en verder het (on)nodige klein spul nog wat worden kan.
Daarom dus hoop ik dat ik over een week of iets langer (want zowel de auto als ik moeten nog weer thuiskomen) op zoek ben naar een beetje presentabel dak voor een 110, liefst met grijskenteken bult. Zo niet .... dan moet ik iets nieuws zoeken, en ik had nog zo gedacht dat ik de halfmiljoen zou halen, nu na 10 jaar zat ik nog maar op 2/5de.
Dus ... wie er "uit zijn dak wil" ....
Groeten MarcS
PS Ik was overigens maar wat blij dat ik geen soft-top-type ben, dat geraamte van tuinstoelenbuis had me toch een stuk minder levensruimte gegeven.
PS2 Na een halve dag weet ik al dat een Opoe Meriva niet voor mij is gemaakt !