| 

Carrosserie behandeling Range Rover Classic
(1 bezoeker) (1) Gast
Techniek
Ga naar onderkantPagina: 12
ONDERWERP: Carrosserie behandeling Range Rover Classic
Carrosserie behandeling Range Rover Classic 1 Jaar, 6 maanden geleden  
Beste mensen,

Heb wat hulp nodig bij de aanschaf van een Range Rover Classic. Waar het om gaat is hoe de carrosserie behandeld moet zijn. Sommige bedrijven zeggen dat het weghalen van de slechte plekken en daarna met Dinitrol behandelen voldoende is. Anderen zeggen dat de carrosserie in zijn geheel gestraald moet worden, daarna alle slechte plekken hersteld en als laatste gepoedercoat.

De behandeling met poedercoaten is natuurlijk veel arbeidsintensiever en dus duurder. Is dit echt nodig???

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Gr, Martijn
De Administrator heeft publieke schrijftoegang geblokkeerd.

Re:Carrosserie behandeling Range Rover Classic 1 Jaar, 6 maanden geleden  
martijntje_1 schrijft:

Heb wat hulp nodig bij de aanschaf van een Range Rover Classic. Waar het om gaat is hoe de carrosserie behandeld moet zijn. Sommige bedrijven zeggen dat het weghalen van de slechte plekken en daarna met Dinitrol behandelen voldoende is. Anderen zeggen dat de carrosserie in zijn geheel gestraald moet worden, daarna alle slechte plekken hersteld en als laatste gepoedercoat.

De behandeling met poedercoaten is natuurlijk veel arbeidsintensiever en dus duurder. Is dit echt nodig???

Alles gaat hier om geld en wat je ervoor over hebt. Om roest goed weg te halen moet je inderdaad zandstralen. Dan weet je zeker dat alles verwijderd is als het oppervlakkig is. Zou het materiaal zelf echt rot zijn dan moet je het stuk eruit snijden en een nieuw stuk metaal erin lassen. Naar mijn weten is voor oppervlakte roest zandstralen en daarna spuiten de beste aanpak.

Poedercoaten is duur, maar schijnt erg goed resultaat te geven. Poedercoating geeft een goede laag om het metaal heen die erg duurzaam is. Dus ook als de lak beschadigd overleeft de poedercoating de kras vaak wel. Het metaal is daardoor zeer goed beschermt tegen alles wat roestvorming bevorderd.

Let wel dat bij RRC's uit de latere bouwjaren de roest vaak uit het metaal zelf komt. Land Rover gebruikte in die tijd mindere kwaliteit staal.

Thomas Td5 schrijft:
Alles gaat hier om geld en wat je ervoor over hebt. Om roest goed weg te halen moet je inderdaad zandstralen. Dan weet je zeker dat alles verwijderd is als het oppervlakkig is. Zou het materiaal zelf echt rot zijn dan moet je het stuk eruit snijden en een nieuw stuk metaal erin lassen. Naar mijn weten is voor oppervlakte roest zandstralen en daarna spuiten de beste aanpak.

Poedercoaten is duur, maar schijnt erg goed resultaat te geven. Poedercoating geeft een goede laag om het metaal heen die erg duurzaam is. Dus ook als de lak beschadigd overleeft de poedercoating de kras vaak wel. Het metaal is daardoor zeer goed beschermt tegen alles wat roestvorming bevorderd.

Let wel dat bij RRC's uit de latere bouwjaren de roest vaak uit het metaal zelf komt. Land Rover gebruikte in die tijd mindere kwaliteit staal.

Bedankt voor de snelle reactie Thomas!

Ik snap dat roest het beste weggehaald wordt met zandstralen. Maar vraag me nog steeds af of dit echt nodig is. Want anders worden eerst alle rotte plekken gelast en daarna de rest zoveel mogelijk weggehaald. De hele carrosserie wordt ook nog behandeld met Dinitrol.

- Is/blijft de kwaliteit dan ook lang goed (zolang deze goed onderhouden wordt)?
- En vanaf welk bouwjaar werd de slechtere kwaliteit staal gebruikt?

Niemand kan van tevoren zeggen wat een afdoende methode is om je koets in orde te maken: op te knappen, te repareren of te restaureren. Hangt van de koets en zijn voorgeschiedenis af. MAAR ... je kunt maar beter voorzichtig zijn; roest is als een ijsberg.
Ik wil je mijn ervaring met een dertigtal RRC's niet onthouden. Ze zijn allemaal (allemaal !) ernstiger aangetast door roest dan je denkt en dan ook vakbroeders veelal denken (danwel zeggen !) Er zit veel verborgen (en verstopt) onder de dikke tectyl laag.

Wij strippen ze volledig, laten ze stralen, verwijderen alle tectyl en bodycoating en weten dan pas wat we voor ons hebben. We doen het dan ook op de volgens ons (r5o) enige goede wijze.
Kijk maar op de site www.r5o.nl. Zowel de jongste softdashes als '89-'90er mooie "zwitsers" vergen 3 weken las/restauratiewerk (+ stralen en poedercoaten)
Ik laat het je met plezier in het echt zien in onze restauratiewerkplaats in Almere.

En .... het is toch echt duurder om € 14.000,- in 2-3 jaar af te schrijven vanwege een stiekem roestende koets, dan € 20.000,- uit te geven voor een gestaureerde en niets af te schrijven.

Lucas Adriaanse
www.r5o.nl
r5o
-
r5o.nl
Online Status: OFFLINEView Profile: r5o
Website: www.r5o.nl

Mijn draadje is weleens voor minder uit de internets geslingerd.
TomVooges
Architect/Ontwerper
Bureau Vooges & 2 double you
Online Status: OFFLINEView Profile: TomVooges
Website: www.bureauvooges.nlLocatie: Rotterdam

martijntje_1 schrijft:

Bedankt voor de snelle reactie Thomas!

Ik snap dat roest het beste weggehaald wordt met zandstralen. Maar vraag me nog steeds af of dit echt nodig is. Want anders worden eerst alle rotte plekken gelast en daarna de rest zoveel mogelijk weggehaald. De hele carrosserie wordt ook nog behandeld met Dinitrol.

- Is/blijft de kwaliteit dan ook lang goed (zolang deze goed onderhouden wordt)?
- En vanaf welk bouwjaar werd de slechtere kwaliteit staal gebruikt?

Als het roest betreft zou ik geen halve maatregelenen treffen. Als je het in een keer goed bestrijdt kan je er echt vanaf komen. Als je het niet helemaal verwijderd en dan dinitrol doet heb je kans de roest gewoon onder de dinitrol te smeren en dan blijft het gewoon zitten.

Het vervelende is altijd dat in Nederland genoeg bronnen van roest zijn. Die pekel in de winter is altijd een mooie voor je chassis.

Het mindere metaal kwam dacht ik in de late jaren '80. Vooral late RRC's en Disco 1's kunnen roesten als gekken.

Ga naar bovenkantPagina: 12