| 

stopcontact zekeringkastje
(1 bezoeker) (1) Gast
Techniek
Ga naar onderkantPagina: 123
ONDERWERP: stopcontact zekeringkastje
stopcontact zekeringkastje 1 Jaar, 6 maanden geleden  
In het zekeringkastje van mijn One Ten zit zo'n geweldig stopcontact voor een soort van looplamp. Misschien nog meer accesoires die hiervoor zijn gemaakt, maar ik heb dus zo'n lamp.

Nu is aan de achterzijde van het stopcontact alleen nog wat stoffelijke resten van wat eens bedrading was te vinden.

Kortom: heeft iemand enig idee hoe dit aangesloten was? Heeft iemand voorbeelden? Ook ben ik benieuwd hoe de lamp in de auto gemonteerd is geweest.

Alvast bedankt voor jullie ongetwijfeld wijze woorden, opmerkingen suggesties

Groet,

Raymond
De Administrator heeft publieke schrijftoegang geblokkeerd.

Re:stopcontact zekeringkastje 1 Jaar, 6 maanden geleden  
Ben niet technische aangelegd

Volgens mij is een van de belangrijke dingen die je nodig hebt een omvormer van 12V naar 220V.
Je hebt dan 220V beschikbaar, echter zonder verdere aanpassingen niet zoveel WATT.
Wil je wat zwaardere elektronische apparatuur aansluiten moet je denken aan meerdere accu's etc.

Kwaliteits kenmerken van de omvormer om op te letten:
Max vermogen
Stabiele uitgansspanning, afhankelijk van het type aan te sluiten apparatuur.
Rendement

Volgens mij is het gewoon een 12V inspectie/looplamp en geen 220V apparaat hoor
Ik zou eens kijken of je een electrisch schema kunt vinden van jouw bouwjaar en dan hopen dat het daar op staat. Anders moet je gewoon 12V van een ander punt trekken.
maxor
Software Engineer
Logica/Nederlands Loodswezen
Online Status: OFFLINEView Profile: maxor
Website: www.barad-dur.nlLocatie: Spijkenisse
Software en Land Rover knutselaar

Oja, stel je inderdaad niet te veel voor van de lamp. Tis een soort van fietsverlichting met een beschermkapje eroverheen. En een hele lange draad. Waarschijnlijk de bedoeling dat je ook bij een maansverduistering in de sahara nog je oliepijl kan controleren (of je tandenborstel in de achterbak kan vinden).

Kan niets helaas niets over deze accesoire vinden in mijn Haynes. En met electronica heb ik, ben ik bang, ook niks. Dus even 'ergens' 12v vandaan trekken zit er bij mij niet in: geen idee wat de mogelijkheden zijn.

Ik ben, als ik jullie begrijp, op zoek naar een punt waar ik een kabeltje naar toe kan trekken om stroom af te nemen. Zou in een zekeringkastje niet moeilijk moeten zijn..
Hoe herken ik zoiets? Het zou er toch al in moeten zitten.

Als iemand dit systeem nog werkend heeft, zou ik een foto oid erg op prijs stellen.

Bedankt zover!

Groet,

Raymond

Als je deze lamp hebt heb ik dezelfde:

In principe zou er ergens het andere uiteinde van je draden moeten zitten. Kans is groot dat je die niet gaat vinden of dat een vorige eigenaar die er al heeft gehaald.

Het aanleggen van een 12V aansluiting is niet zo heel moeilijk. Belangrijk is dat je er voor zorgt dat de boel door middel van een zekering voldoende is beveiligd.

Je kunt op een aantal manier te werk gaan. Wat ik gedaan heb is dat ik de bedrading van de lampjes in mijn dashboard heb opgezocht. Daar heb ik de stroom van afgehaald. Voordeel is dat die met een schakelaar aan gaan en er dus niet continu spanning op de 12V stekker staat/hoeft te staan als ik aan het rijden ben. Daarnaast loopt hij via de aarde schakelaar dus als ik weg ben staat hij sowieso uit.

Desnoods zou je natuurlijk direct van de accu stroom kunnen halen maar dat vind ik niet zo'n mooie oplossing.
R1200C
Service Manager
Centric
Online Status: OFFLINEView Profile: R1200C
Website: www.onsmarie.nlLocatie: Noord Brabant (en niet vaak genoeg Italie)
Kei veel groeten

Joost

D\'n Harrie:
Land Rover Serie IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie:
Land Rover Defender 110 2002
www.onsmarie.nl

Ja precies, die!

Uhm, hoe haal ik stroom van bedrading ?

Jouw oplossing klinkt goed en er loopt al een lampje van de dashboardverlichting naar het midden van het dashboard (vraag me niet waarom, hou het op Engelse humor ). Dus dat is geen probleem. Maar ik denk niet dat het de bedoeling is dat ik nu een draadje hieraan vastknoop. En wat voor soort bedrading kan ik hier het best voor gebruiken? Heb op dit gebied nog geen enkele ervaring, sorry.

Nog even iets anders; weet je toevallig of er een ophangsysteempje bij de lamp hoort? Heb al gekeken voor (gereedschap)klemmen oid, maar die zijn doorgaans niet zo breed (6 cm).

Raymond

Ga naar bovenkantPagina: 123