Hallo allemaal,
Net terug van een heerlijke vakantie in Noord-Portugal (
Quinta d'Alijo). Op de terugreis kregen we, 5 man, achterbak nok-vol, problemen met de 200TDI.
Op de heenreis (minus 1 volwassen) was het verbruik 1 op 8,3 met kruis-snelheden tussen de 120-130 km/uur en de airco aan. In z'n 5 draait ie dan rond de 3750-4000 toeren/minuut. Temp bleef keurig in het midden. In de bergen (Spanje/Portugal) moest ik vaak terugschakelen om de top van een klim te kunnen bereiken. Hij had het zwaar. Temp liep op tot 3/4 van de schaal en soms ook wat hoger => verwarming aan, ramen open.
Op de terugreis kregen we pech. De motor maakt rauwe metaalachtige klanken, verbruik is verschrikkelijk (1 op 6, daarna 1 op 4! zonder airco) en er komt veel grijze/blauwe rook uit de uitlaat. ANWB erbij gehaalt en adviseerde niet meer te rijden. De RRC staat nu bij de garage.
Overigens lekt de turbo olie in de luchtinlaat. Ben bang dat de intercooler vool olie zit, gezien de oliespatten bij de luchtinlaat, vlak bij het blok.
Dat er iets mis is, mag duideljk zijn. Ben erg van de benieuwde wat er aan de hand is.
Wat ik me nu afvraag....
Wat is nu de belastbaarheid van een 200TDI. Kun je die uren achtereen 3500 - 4000 toeren laten draaien? In ons geval rijden we dan zo'n 120 - 130 km/uur.
Ik ben heel erg benieuwd naar jullie mening/bevindingen.
Groeten,
Tom