| 

Motor valt uit bij meer dan half lege tank; 109 S3
(1 bezoeker) (1) Gast
Techniek
Ga naar onderkantPagina: 1
ONDERWERP: Motor valt uit bij meer dan half lege tank; 109 S3
Motor valt uit bij meer dan half lege tank; 109 S3 1 Jaar, 5 maanden geleden  
Beste forumleden,

Graag zou ik willen vragen naar tips / ervaringen / ideeen voor het verhelpen van het uitvallen van mijn motor in een 109 serie 3 met dieselconversie daihatsu 2.8

Probleem doet zich alleen voor met een meer dan half lege tank. Bij een volle tank dus geen enkel probleem..

reeds gecontroleerd;

- Brandstoftank vernieuwd
- Brandstofleidingen vernieuwd en correct aangesloten
- ontluchting vuldop werkt
- nieuwe electrische opvoerpomp
- Dieselfilter vervangen
- Alle slangaansluitingen gecontroleerd op onjuiste bevestiging

Mijn garage kan verder ook geen oorzaak bedenken..

Ik begrijp dat de meesten van jullie geen ervaring hebben met daihatsublokken en dit wellicht ook zo willen houden (!)

Ik vraag me alleen af of dit een daihatsu probleem is of wellicht ook universeel en of iemand binnen het LRCH dit probleem ook heeft gehad.
De Administrator heeft publieke schrijftoegang geblokkeerd.

Re: Motor valt uit bij meer dan half lege tank; 109 S3 1 Jaar, 5 maanden geleden  
Weet je zeker dat de aanvoer en retourleidingen correct zitten aangesloten op de tank? Ik had namelijk eenzelfde probleem en het bleek dat ik na de motorwissel per ongeluk die 2 omgedraaid had waardoor hij bij ongeveer een halve tank slecht begon te lopen en in te houden omdat hij lucht aanzoog bij de diesel.

De retour in de tank is namelijk ook een buisje, maar wel een stuk korter dan de aanzuigbuis
ToyRoverlander
Professioneel levensgenieter!
Wisselende werkgevers
Online Status: OFFLINEView Profile: ToyRoverlander
"Stirring up the shit is something I like to do "

-1965 109" Toy-Rover,3.4diesel, H41 4speed, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 5125Series 14"Bilsteins, 48" voorveren, 4deurssofttop
Collecting parts for: PAS conversion, Hellfire Fabworks high-steer met heims,Chevy 63" achterveren, interne rolkooi, 4point/4way Crowe driver restraints, 4:1 Orion tussenbak, TD04 Turbo, intercooler,goed koelsysteem met Alu rad en dubbele 12" Spal fans, Custom dash met VDO tellers, 120ltr RVS tank,37-12.5x17 KM2's op Rockmonster 17x9 velgen.

Re:Motor valt uit bij meer dan half lege tank; 109 S3 1 Jaar, 5 maanden geleden  
Dank voor je reactie.

De aansluiting van de retourleiding is door (landrover) garage nagelopen inclusief een evt verrot zijn van de aanzuigbuis.

Alle leiding vanaf brandstoftank richting dieselfilter zijn volgens garage goed en correct aangesloten.

Hoe nauw is de matching van de druk tussen electrische brandstofpomp en de mechanische dieselpomp op motorblok eigenlijk? Zou het kunnen dat er bij half lege tank mogelijk te weinig druk ontstaat? Aangezien brandstoftank lager ligt dan motorblok kan ik me hier weinig bij voorstellen.

Het probleem bij meer dan half lege tank is opmerkelijk maar kan natuurlijk ook nog steeds toeval zijn (?!) Het maakt overigens niet uit of ik lange of korte stukken rijd. Het uitvallen van de motor is eerst om de 10 kilometer en voel dit aankomen doordat vermogen langzaam minder wordt, maar wordt (bij niet navullen tank) steeds korter tot ongeveer 1 kilometer per uitval. In eerste instantie dacht ik het op te lossen door op de hevel van de benzinefilter (mechanische opvoerpomp) te drukken maar dit bleek uiteindelijk ook niet te werken.

het is dus niet dat de motor in één klap uitvalt, maar langzaam minder vermogen levert tot uitval.

Opmerkelijk is wel dat motor bij stationair nog kan blijven doordraaien; er komt dus wel diesel bij motor maar kennelijk te weinig om echt vermogen te leveren.

zit met raadsel!

natuurlijk is het ook een oplossing om niet met minder dan half lege tank te gaan rijden, maar wil dit liever toch gewoon helemaal oplossen!

Re:Motor valt uit bij meer dan half lege tank; 109 S3 1 Jaar, 5 maanden geleden  
Ik las net dat jouw blok ook een mechanische opvoerpomp heeft. Waarom zit er dan een electrische bij/op? Of zit de mechanische niet meer aangesloten?

Wat je omschrijft, verlies van vermogen maar wel stationair blijven lopen, klinkt ernaar dat ie lucht aanzuigt de leiding in. Mijne bleef ook lopen maar liep slecht en trilde flink. Ik moest hem lopend ontluchten door de verstuiverleidingen stuk voor stuk los te draaien. Dan was het weer goed voor een paar km tot het weer begon.
Waar de lucht dus aan word gezogen is dan de vraag. Gezien het probleem dus meer te maken heeft met de hoeveelheid diesel in de tank zou ik het toch daar zoeken. Ik weet niet veel van elec. brandstofpompen en hun werkdruk ed, maar ik zou liever de mechanische hebben die ervoor bedoeld is. Weet niet precies wat ie doet met de overtollige diesel die verpompt wordt, of dat via de inspuitpomp weer terug de tank in gaat of wat anders.
ToyRoverlander
Professioneel levensgenieter!
Wisselende werkgevers
Online Status: OFFLINEView Profile: ToyRoverlander
"Stirring up the shit is something I like to do "

-1965 109" Toy-Rover,3.4diesel, H41 4speed, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 5125Series 14"Bilsteins, 48" voorveren, 4deurssofttop
Collecting parts for: PAS conversion, Hellfire Fabworks high-steer met heims,Chevy 63" achterveren, interne rolkooi, 4point/4way Crowe driver restraints, 4:1 Orion tussenbak, TD04 Turbo, intercooler,goed koelsysteem met Alu rad en dubbele 12" Spal fans, Custom dash met VDO tellers, 120ltr RVS tank,37-12.5x17 KM2's op Rockmonster 17x9 velgen.

Ga naar bovenkantPagina: 1