|
Nieuw en direct een probleem 109D 1 Jaar, 6 maanden geleden
|
|
|
Beste Allen,
Niet echt een originele opening want volgens mij zijn er meer die met een zojuist gekochte oude LR direct een probleem hebben, maar goed it's happened to me too..
Na lang zoeken, wikken en wegen een 109 S3 diesel gekocht met mijn vriendin voor een lange reis volgend jaar. Vorige eigenaar heeft met veel liefde de auto altijd onderhouden maar de laatste tijd wat minder vaak gereden.
De laatste veranderingen aan de auto zijn geweest; nieuwe benzinetank, opvoerpomp, brandstofleidingen. Motorblok is een 2.8 n/a daihatsu diesel blok.
Wat is nu het probleem; 10 minuten na eerste rit als eigenaar ging de snelheid van max 80 naar 70 naar 60 naar 50, 3e versnelling naar 40, compleet uitvallen..op A6 snelweg niet fijn. Vervolgens starten, 500 meter lopen maar niet voluit. Vervolgens met nog 4 keer herhalen tankstation gehaald. Tank volgegooid en stationair laten lopen; niets aan de hand.
Vervolgens weer starten en in 3e versnelling fut er weer uit, stilvallen..etc
Uiteindelijk motor lopend gekregen voor "reis" naar A'dam (100km) door op de mechanische opvoerpomp te duwen omdat mij leek dat er gewoon te weinig diesel richting motor loopt waardoor carb droog komt te staan.
Benzinepomp kan ik horen draaien, dus lijkt me niet het probleem.
Vervolgens in A'dam wederom zelfde probleem met dito oplossing. Heb alleen geen zin om telkens op dit pompje te moeten drukken al heeft het wel iets "oers"..
>> Wie zou me verder kunnen helpen met dit probleem want doelstelling is om zo veel mogelijk te leren van deze auto en zelf te repareren.
Heb ervaring met reparatie van oude motoren maar die lopen niet op diesel dus ben nog een leek op dit gebied.
Bij voorbaat DANK!!
|
|
|
|
|
|
|
Re:Nieuw en direct een probleem 109D 1 Jaar, 6 maanden geleden
|
|
|
Het zal ongetwijfeld iets met de brandstoftoevoer te maken hebben.
Maar voordat je er een flinke reis mee gaat maken, zou ik me maar eens goed in diesels verdiepen...
Je hebt het over benzinetank, benzinepomp en carburateur..
Je hebt hopelijk wel diesel getankt?
Verder enkel verstand van Landrovermotoren, kan je dus niet met de Jap helpen.
Erik
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dank voor je snelle reactie!
Sorry, maar zit nog beetje in mijn andere jargon.
Ik bedoel idd dieseltank, dieselpomp etc. Gewoon diesel getankt.
Mijn logica;
Motor kan maximaal lopen zonder raar tikkend geluid oid, dus verstuivers doen het.
Hoor dieselpomp draaien dus ga ervan uit dat dan ook diesel wordt opgepompt.
Vervolgens gaat de dieselleiding richting apparaat waar heveltje op zit waar ik dus handmatig op kan drukken waarna motor (tijdje) goed loopt.
Geen lekkage van diesel of olie oid dus carb loopt niet over.
Waar gaat het nu mis; van carb naar motor, van pomp naar carb of sla ik nu de plank volledig mis?
Snap dat je meer verstand hebt van LR diesels, maar wellicht is het een soort universeel diesel probleem.
Me inlezen in dieseltechniek staat hoog op het lijstje to do!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Heel eenvoudig gezegd; diesel moet vanuit je tank, via de opvoerpomp (met hendeltje) naar de inspuitpomp. De inspuitpomp pompt het onder hoge druk naar je verstuivers.
Het allerbelangrijkste van een diesel is het dat het systeem absoluut lekvrij moet zijn. Dus ergens lucht mee aanzuigen, een lege tank rijden, een lekkend filter is absoluut funest.
Loop dat dus na, probeer op internet eens te vinden hoe je jouw motor nou precies moet ontluchten. Voor hetzelfde geld heb je door een te lege tank lucht aangezogen. Als dat ergens in het systeem blijft hangen, ben je de klos en kun je de genoemde problemen hebben.
Erik
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hi welkom op het forum.
Maar wat bedoel je nou met 'carb'? Het is toch een dieselmotor? Ik ken het type motor niet, maar bedoel je misschien het brandstofpompblok of de brandstofpomp?
Zoals al opgemerkt, de kleinste lekkage in het brandstofsysteem waardoor je druk verliest, de boel vacuum trekt of juist lucht aan zuigt levert bij diesels al grote problemen op en daar lijkt dit wel erg veel op. Ik zou dus het hele brandstofsysteem eens goed nalopen. Vooral het "ding waar je op drukt" of de directe omgeving daarvan is, omdat hij dan blijkbaar een poosje beter loopt, een heel aardige kanshebber. Succes!
Een 109 is leuk. Erg leuk.
|
|
Zelfstandig railprofessional Shuntingyard.com
|
|
Laatste Wijziging: 29/07/2010 16:53 Door Michiel Tom.
|
|
|
|
|
|
Dank voor je reactie.
Ik blijf ook positief denken, dit is juist de lol van zo'n ouwe series!
Ik ga gewoon eerst eens de werkplaatsmanual opzoeken en lezen van zowel landrover als de rocky motor.
Tevens alle slangetjes nalopen op luchtlekken; dank voor de tips!
Het blijkt dat ik niet veel kaas heb gegeten van diesels, daarom blijf ik in carburateurtaal praten. Dit is niet handig op dit forum, excuus daarvoor.
Eerst dus iets meer ervan af weten en dan kom ik wellicht nog terug met vragen.
groet.
|
|
|
|
|
|
|